Emma filosoferar

Att vara medmänniska är svårare än man tror eftersom all skit som bär på mänskliga gener är så egoistiska, alla - det inlusiv Emma. Men egoismen behöver inte vara dålig utan helt enkelt ett försvarsmekanism. Människor strävar efter att må så bra som möligt och det lyckas man ganska bra genom att sätta sig själv i fokus.

Hang måste vara den bästa medmänniskan jag någonsin känner.
... hon säger - nää vi gör för ditt bästa och inte mitt.
Ringer du henne mitt i natten dricker hon kaffe för att hålla sig vaken och gör dig sällskap.
Gör din kille slut med dig säger hon - jävla svin, du behöver inte honom. Gör du slut med din kille säger hon - äh toffel, du behöver inte honom.
Fattar ni nu hur bisarr den här tjejen är?

Idag ringde jag henne klockan 12 på natten bara för att klaga att jag inte finner personkemi med en person, och hon lyssnade ...


Jag är en sån person som kan komma överrens med alla, oftast i alla fall. Men ibland finns det undantag som gör mig så osäker.
Ingen övverrenskommelse.
Klickar ej.
Uttråkad.
Då frågar jag mig själv, är det jag som är torr eller den andra som är torr? Nästan för enkel fråga för att besvara eller hur?


"Rädda Barnen ...
Arbetar just nu mycket med våld mot barn i hemmet. Över 200 000 barn i Sverige blir utsatta för hot och våld varje dag och bara 1/7 får den hjälpen som behövs. Och när dessa barn äntligen får hjälp måste de berätta sin hemska upplevelse för olika myndigheter om och om flera gånger ..."
Såret hinner aldrig lärkas innan det blöder igen.

Idag började mitt jobb för Rädda Barnen. Slitsamt jobb. Jag pratade och pratade. Det kändes så torrt i munnen. Och solen som lyste rakt i ögonen på mig gjorde mig yr. Ville svimma när jag lyckades ta mig hem efter jobbet . MEN här inne  kändes bra. Varmt! Uppfyllt med mänskiliga kärlek och förståelse. Jag kände att jag har gjort något vettigt. Inga hastiga bedömningar men detta kanske är det bästa sommarjobbet jag någonsin har haft.

Emma är så jäkla trött nu att hon inte pallar filosofera mer ...
Godnatt medmänniskor

/ Emma


Kommentarer
Postat av: Hang

Va gullig du är emmi. Hehe du ska veta att min mamma tycker du är jätteduktig, Work hard now, ur doin something good. ;)

2009-06-25 @ 11:29:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0