Börjat med kaffe igen

Inget abtinensbesvär precis, bara så där...
Jag känner mig inte piggare av kaffe, snarare sömnig, men ändå dricker jag ett par tre koppar om dan. Det är nog det mentala. Äsch kanske är det lika bra, slipper jag att överkonsummera glögg.

Mycket att göra innan jul? Samma här. O alla julklappar som ska köpas. Oj oj. Själv önskar jag EN JULKLAPP MOT FATTIGDOM, typ en get eller ett myggnät eller skolböcker. Listan kan göras långt...
Här har ni hemsidan ;)
ActionAid
http://www.presentermotfattigdom.se/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=get&utm_campaign=presentergrants&gclid=CLLkzf-N2KUCFcWEDgodrVMxlA#/gavokorten

GLÖM EJ ATT KOLLA UPP ATT ACTIONAID ÄR EN SERIÖS ORGANISATION OCH ATT PENGARNA VERKLIGEN KOMMER FRAM :p

Ha en bra kväll nii

Emma


Kommentarer
Postat av: Catrin Rising

Tack för att tipsar om v¨åra julklappar mot fattigdom! Jag kan lova dig att hjälpen kommer fram.



Till exempel get-projekten som julklappspengarna går till är verkligen geniala i all sin enkelhet: En fattig kvinna får en dräktig get (eller en hane och hona). När geten får killingar behåller hon en killing själv, men ger vidare en killing till sin granne. Mjölken blir till mat och blir det över kan man sälja getmjölksprodukter på marknaden.



Jag var själv nyligen i Etiopien och besökte bland annat get-projekt i en by i södra delen av landet. Det var otroligt inspirerande att se hur projekten fungerar i verkligheten. Flera av kvinnorna i Kemba som jag besökte hade tack vare getterna kunnat spara en slant och fått igång en liten affärsverksamhet.



Med varma hälsningar och hopp en god jul!



Catrin Rising

ActionAid

2010-12-09 @ 10:17:33
URL: http://www.actionaid.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0